Emocionalna glad i svesno jedenje

2. June 2016.

Kada jedete nezdravu hranu, to odmah osetite: ima mnogo kalorija, malo nutrijenata, a kada je duže vreme jedete, postajete letargični, gojite se, nadimate i ne osećate se dobro.

Da li ste nekad razmišljali o emocijama koje zatrpavate?

Uglavnom ne obraćamo pažnju na emocije koliko na hranu, i zato često hranom samo zatrpavamo neprijatne emocije.
Kada smo preplavljeni nezdravim sadržajima trebalo bi da nađemo vreme za stvari koje nas opuštaju, zabavljaju i ispunjavaju prijatnošću.

Kako to možete da uradite?

Oslobađajte se emocija koje vam oduzimaju energiju

Krivica, ozlojeđenost, bes, zavist, ljubomora i frustracija stvaraju umor i zatvaraju vrata kreativnosti i radosti. Kada osetite neku od ovih emocija da vas preplavljuje, usmerite pažnju na svoje svesno disanje. Disanje je proces čišćenja i oslobađanja, dovoljno je samo da usmerimo pažnju na taj proces – udisajem unosimo ono što je dobro za nas, a izdisajem se oslobađamo nepotrebnih sadržaja.

Disanje je osnovni način hranjenja životnom energijom.

Dozvolite sebi prijatne emocije

Radost, sreća i ljubav podižu energiju i samopouzdanje. Prijatnim emocijama otvarate vrata vašeg unutrašenjeg sveta, oslobađate kreativnost, podstičete želju za upoznavanjem novih sadržaja i uviđate nove prilike koje su svuda oko vas.

Pratite svoja emotivna stanja tokom dana da biste osvestili ono čime hranite svoje biće

Kao i sa nezdravom hranom, stalna ishrana “nezdravim” emocijama (ljutnja, briga ili utučenost) dovodi do psihološkog deficita – emocionalne neuhranjenosti ili prenatrpanosti. Koliko “nezdravih” emocija unosite u toku dana? Pratite količinu neprijatnih i prijatnih emocija, kao i stanja koja osećate u toku dana da biste videli koliko ste udaljeni od zdravog emocionalnog balansa.

emocije i jedenjeZamislite odnose sa ljudima da su kao namirnice, i pokušajte da na osnovu nutritivnih karakteristika odredite njihovu vrednost i kako to utiče na vas. 
Kao što istražujete deklaraciju na pakovanju, tako istražite i vaše odnose sa ljudima. Neki ljudi mogu da budu veoma kvalitetni, ali kako taj odnos stvarno utiče na vas? Ako ste isrcpljeni i istrošeni posle druženja sa njima, takvi odnosi možda i nisu tako zdravi za vas.

Smanjite izlaganje neprijatnim situacijama i ljudima sa kojima se osećate loše.

Uporedite odnose sa ljudima koji vas iscrpljuju, sa onima koji vas neguju. Ograničite vreme koje provodite sa onima pored kojih se osećate loše. Ako se osećate iscrpljeno, izbegavajte situacije i ljude koji će podržati ta stanja.

Trudite se da u život uvedete što više radosnih i inspirativnih trenutaka i ljudi, i dozvolite sebi da se osećate dobro. Svaki trenutak koji proživimo je dragocen, ulepšajte ga osvešćivanjem lepih i radosnih trenutaka koji su ovde i sada. Kako ćemo da se osećamo je naš izbor – kao što je naš izbor vrsta i količina hrane koju unosimo. Zato je važno da jedemo i živimo svesno – da jedemo i živimo ovde i sada.

Vladana Ninić

psihoterapeut i joga instruktor