Flavonoidi protiv starenja i bolesti

30. April 2018.

Flavonoidi su grupa fitonutrijenata koji se nalaze najviše u voću i povrću. Postoji više od 6000 flavonoida i svaki igra posebnu ulogu u našem zdravlju.

Flavonoidi su poznati po svojim antioksidativnim i antiinflamatornim svojstvima, veoma su korisni za detoksikaciju i smanjuju rizik od mnogih hroničnih bolesti.

Flavonoidi sprečavaju gojenje u srednjim godinama

Mnogi ljudi se goje u srednjim godinama. Jedan od najlakših načina da sprečimo višak kilograma je da unosimo više povrća i voća koji su bogati flavonoidima. Antocijanin (koga ima najviše u borovnicama), proantocijanidini i polimeri kojih ima najviše u jabukama i čaju, imaju najveći značaj u regulisanju telesne težine.

Hrana bogata flavonoidima smanjuje rizik od dijabetesa i bolesti srca

Flavonoidi su moćne bioaktivne supstance koje pomažu kod različitih stanja. Istraživanje koje je sprovela Aedin Cassidy pokazuje da su žene koje su uzimale najveću količinu flavonoida antocijanina i flavona imale najniži nivo upala u organizmu i insulinske rezistencije. Jedna porcija flavonoida – bobičastog voća, smanjuje nivo šećera u krvi kao i pritisak.

Britanski Žurnal – Nutricionizam je sproveo istraživanje u kome je dokazano da šest različitih vrsta flavonoida značajno smanjuje rizik od srčanih bolesti.

flavonoidiholistic

Flavonoidi za zdrav mozak

Apigenin je flavonoid koji se nalazi u lekovitom i začinskom bilju – peršun, timijan, kamilica, celer, biber, crni luk. Apigenin se vezuje za estrogen i samim tim utiče na razvoj, funkciju i sazrevanje nervnog sistema.

Flavonoid apigenin u borbi protiv kancera

Apigenin je odličan za zdravlje mozga, ali je značajan i u borbi protiv kancera.  Apigenin je koristan posebno za kancer tiroidne žlezde. Zanimljivo je da apigenin vezuje 160 proteina u telu što dokazuje da ima širi uticaj na zdravlje.

Čokolada sadrži flavonoide koji podstiču funkciju mozka

U kakau ima 20% flavonoida, i zato je veoma dobro jesti kvalitetnu crnu čokoladu koja je organska, bogata kakaom i sa što manje šećera.

Jedna studija je pokazala da su ispitanici koji su konzumirali čokoladu jednom nedeljno, imali bolje mentalne funkcije od onih koji je nisu jeli. Flavonoid u crnoj čokoladi – epicatecin štiti mozak od moždanog udara tako što povećava ćelijske signale koji čuvaju nervne ćelije.

Takođe, u jednoj studiji je dokazano da su elastičnost krvnih sudova značajno poboljšana kod dijabetičara koji su jeli kakao mesec dana.

Beli i crni luk: super hrana u borbi protiv kancera

Beli i crni luk su puni flavonoida, uključujući i one koji su dobri u borbi protiv kancera.

Kvercetin ima moćna antioksidativna i anti inflamatorna svojstva koja pomažu u borbi protiv hroničnih bolesti – srčana oboljenja kao i kancera.

Kvercetin smanjuje rizik od asteroskleroze, pomaže kod srčanih bolesti, smanjuje krvni pritisak, umanjuje simptome cistitisa, prostate, pomaže u borbi protiv ćelija kancera.

Namirnice bogate flavonoidima

Namirnice najbogatje flavonoidima su crni luk, peršun, kakao i bobičasto voće, leblebije… Preporuka je da se konzumiraju različite vrste flavonoida – unošenje različitih zdravih namirnica. Kako biste izbalansirali flavonoide u ishrani, pogledajte tabelu ispod.

Flavonoli Flavan-3-oli Flavoni Flavononi Antocijanidini
Crni luk Jabuke Peršun Pomorandže Borovnice
Jabuke Čajevi –crni, zeleni, beli Beli biber Grejpfrut Kupine
Kelj Borovnice Celer Limun Jagode
Brokoli Breskve Jabuke Paradajz Trešnje
Leblebije Kruške Pomorandže   Kruške
Badem Jagode Lubenica   Kupus
Zelje Kakao Ljute papričice   Ribizle
Slatki krompir   Dinja   Šljive
Kinoa   Timijan   Maline
        Leblebije