Šta je svesno jedenje – zašto biramo hranu koja nam narušava i fizičko zdravlje i emocionalnu ravnotežu

16. March 2017.

Baš sada, poslednjih godina, naš odnos sa hranom je postao komleksan i pun izazova za naše zdravlje -telesno i psihoemotivno.

Šta je svesno jedenje?

Paradajz-i-HlebJedenje u kojem smo punom pažnjom usmereni na ritual pripremanja hrane, serviranja i samog čina jedenja, te raspremanja nakon obroka.

Jedenje podrazumeva da nastojimo uključiti sva čula.

Svesnost je da kada jedemo svoj obrok, u tom trenutku imamo doživljaj svakog zalogaja i ukusa i mirisa i uživanja. Emocionalna reakcija na ovakav obrok je zadovoljstvo. To je svesno jedenje.

 

Pitanje je onda ZAŠTO TOLIKO NAS BIRA HRANU KOJA NAM NARUŠAVA I FIZIČKO ZDRAVLJE I EMOCIONALNU RAVNOTEŽU?

 

ODGOVOR JE U NAŠEM OKRUŽENJU:

 

  1. OKRUŽENI SMO NEZDRAVOM (TOKSIKOVANOM HRANOM)

Mnogi od nas nisu ni svesni koliko je hrana koju kupujemo i jedemo nezdrava, odnosno prerađena, tretirana raznim aditivima.

Naučnici su potvrdili da ova hrana izaziva promene u našem mozgu koje izazivaju prežderavanje i unos veće količine hrane nego što nam je potrebna. Ovo možemo nazvati i uslovljeno prejedanje prežderavanje – nesvesno jedenje.

 

  1. OKRUŽENI SMO TOKSIČNIM MEDIJIMA

Preko medija televizije, kompjutera, modernih pametnih telefona, novina bombardovani smo slikama, reklamama, emisijama, klipovima koje nas navode da jedemo.

Spajanje ovih nemogućih zahteva nas vodi u nezdrave navike u jelu, prežderavanje, odnosno, nezdravo jedenje – nesvesno jedenje.

 

Sve-vise-obaveza

  1. GROZNIČAVI TEMPO NAŠIH ŽIVOTA

Pojavom interneta smo povezani i omogućene su nam mnoge korisne informacije i saznanja, ali smo postali i robovi prepiski.

Ta prepiska koja se odvija u tom trenutku, nekada i sa više osoba isključuje našu svest šta jedemo, koliko jedemo, kako jedemo, drugim rečima opet nesevesno jedenje.

 

  1. STRES KAO SASTAVNI DEO NAŠEG ŽIVOTA

Stres je u modernom društvu, u našoj civilizaciji jedan od najvažnijih faktora razboljevanja.

Zaraditi, postići uspeh, kupiti sve su to zahtevi koji nas stresiraju, a stres nam isključuje svest, a to vodi u prejedanje i nesvesno uzimanje hrane, ili u prejedanje kao amortizer stresa – opet nesvesno jedenje

 

ZAČARANI KRUG PREJEDANJA I RAZBOLJEVANJA

Ovakve navike su izazvale epidemiju gojaznosti, kardiovaskularnih bolesti, metaboličkih poremećaja kao što su dijabet, povišene masnoće u krvi, hronični zapaljenski procesi na zglobovima, u vidu autoimunih bolesti (štitne žlezde, creva – kronova bolest, sistemski lupus) do multiple skleroze, depresije…

Nesvesno jedenje je:

  • kada jedemo zbog emotivne gladi, a ne fizičke gladi
  • kada jedemo rutinski – iz navike
  • radimo nešto drugo i jedemo, na primer gledamo TV i jedemo, vozimo i jedemo, pričamo telefonom i jedemo
  • usputno jedenje
    (udjemo u kuhinju i uzmemo keks, sledeći put parče hleba, voćku)
  • preskakanje obroka
  • ignorisanje osećaja gladi i telesnih znakova
    (na pr. krcanje stomaka, pad energije)
  • nastavljamo da jedemo iako se osećamo “puni”
  • pojedemo sve što nam je na tanjiru, bez obzira na količinu hrane
    (član kluba očišćen tanjir)
  • kada jedemo po devizi “Živi da bi jeo” a ne “Jedi da bi živeo”
  • jedemo da bismo se utešili
  • jedemo kao u transu, kao da smo hipnotisani
  • jedemo jer mislimo da nemamo kontrolu
  • dozvoljavamo da nam “smeš i ne smeš” odredjuju kako jedemo

 

Svesno jedenje je: 

  • kada smo svesni kako jedemo
  • kada prepoznajemo osećaj da smo gladni i da smo puni
  • uživamo u svim ukusima
  • obraćamo pažnju na svaki deo obroka
    (na pr. primećujemo da u ovom momentu dižemo viljusku na kojoj se nalazi …)
  • prepoznavanje koja emocija nas tera da jedemo ili da ne jedemo
  • jedenje da nahranimo naše telo i utolimo glad
  • promenite način razmišljanja – nemojte osudjivati sebe
  • biti prisutan i svestan svog apetita i promena apetita u toku obroka
  • svestan izbor namirnica
  • prepoznavati šta mislimo o hrani
  • oslobadjati se kritičkih misli
  • marljivo voditi računa o osećajima pre i posle jela
  • prepoznavanje za šta nam služi ta hrana a ne da li je dobra ili loša
  • pokazati razumevanje prema sebi Ii drugima
  • prihvatanje sebe i svog tela takvog kakvo jeste
SVESNO JEDENJE je preduslov zdravlja.
 
Upravo zato smo napravili radionice svesnog jedenja, kroz koje ćemo zajedno osvešćivati navike, otkrivati pozadinu našeg grabljenja hrane. Naučićemo kako da presečemo krug, kako da se hranimo najzdravije za naš organizam.
 
Cilj radionica svesnog jedenja je da bolje upoznate sebe i dobijete uvide šta su vaši saboteri, konkretna znanja i tehnike koje će vam koristiti u boljoj oganizaciji ishrane, životnih navika. Ostvarite osećaj zadovoljstva, radosti i ispunjenosti!
Radionica svesnog jedenja se održava 28.03.2017. od 17-21h. 
Predavači: dr Slavica Stefanović i psihoterapeut Vladana Ninic 
Broj mesta je ograničen, prijavite se putem telefona: 0113243397, +381693391382 
Cena radionice: 30 evra – u dinarskoj vrednosti po srednjem kursu NBS na dan plaćanja.